Sunday, March 22, 2009

Budak Pintu Geng?

Aku nak menulis lagi. Dan kali ini aku nak menulis tentang nama tempat asal aku, tempat tersergamnya rumah family tercinta nun di Kelantan. Nama tempat 2 Pintu Geng, bukan geng pintu eh....

Kadang2 nama tempat 2 menimbulkan rasa gelihati di kalangan member2... bila sebut "Pintu geng" jer, diorang akan terasa nama 2 kelakar. Ntah l
a....masa aku belajar menulis alamat rumah time sekolah rendah dulu xda la rasa kelakar pun nama 2....biase jer. Fenomena tersebut lazim berlaku di kalangan member2 yg bukan dari Kelantan. Lazimnya mereka akan mempersoalkan "apsal nama tempat ko pelik aaa??", "camne bleh dapat nama 2?"...aiii 2 yg aku susah nk jawab.....

Aku pn x tau la history nama 2, tp time skolah rendah ada sekali 2 cikgu aku tanya budak2 klas aku ttg asal usul Pintu Geng 2....siap suruh bagi jawapan pada esoknya lagi. Jadi esok harinya, dia tanya lagi pada salah seorang member aku, & member aku 2 jawab "err ayah saya cakap zaman dulu2 ada satu pintu gerbang besar kat sini, bila orang tutup pintu 2, bunyinye "gengg!!" Lepas 2 cikgu aku tanya lagi kat member yg lain, tp jawapannya sama gak. (Aku mintak maap la kalu salah fakta, tp 2 je la point2 perbualan yg masih aku ingat..he2) Pendek kata suma citer pasal nama tempat 2 sama jer...kalau tanya kt mana2 pun.


Gambo kat atas nih adalah imaginasi aku yg tercetus pabila mendengar citer member aku yg memula tadi...agak2 je la!

Kadang2 terasa jugak nk cover...malas la nak mention nama P.Geng 2.....sebut jer "eh, kawe ore Wakaf Che Yeh!" x pun "Kota Bharu" jer. Ini time berkenalan dgn sapa2 la. Alaaaaaaahhh sama la 2 kan. Dekat2 jer areanya. Haha. Aku rasa nama tersebut agak asing jugak di kalangan member2 Kelantan....kerana sesetengahnya akan membuat muka "kucing yg kaget apabila terkantoi mencuri ikan dgn mak aku" pabila aku mention asal usulku.

"Aaa? Pintu geng?? Mmano tuh? Bakpo supo nyepak jah namo tmpat demo 2..??" Ciss.

Walaubagaimanapun, aku tetap mengabadikan nama tersebut kt URL blog nih, kerana aku sememangnye budak Pintu Geng, bukannya Shah Alam, KL hatta New York sekalipun. Haha.
Cuma ejaannya jer diputarbelitkan, P2Geng, saja jer nk bagi ganaz sket. Konon.




(Sekadar gambar hiasan)

9 comments:

  1. mari kite menubuhkan GENG PINTU...
    hahahahaaha
    bukan bersetubuh ngan pintu...
    jika itu hanya kau yang mampu...
    hahahaha

    ReplyDelete
  2. ah sungguh kurang sopan skalik komen mu itu che amat.....hahaha

    ReplyDelete
  3. stujuuuu bangat nga cite mitos asal usul kg pintu geng..kecik2 dlu pun mmg dgr g2 lah citenye

    ReplyDelete
  4. bro, yu da kene tag, copy entri aku 'Pertama kali di tag" paste kat entri mu jawab soklan2 and upload gambar.hehehehe

    ReplyDelete
  5. uit cter la wei..psl kg aku lak...
    kampung bunut payong...
    hahahaha

    ReplyDelete
  6. en stingray nih cam knl jer.....hahahaha ni ke yg duk kata nk blanjo megi pok him 2.????

    ReplyDelete
  7. Nak tau pasal sejarah pintu geng dgn lebih mendalam kena cari sapo?? Nk buat kajian utk kerja kursus form 6

    ReplyDelete
  8. Nak tau pasal sejarah pintu geng dgn lebih mendalam kena cari sapo?? Nk buat kajian utk kerja kursus form 6

    ReplyDelete